Reflecties van een senior - 2
De tweede kernvraag: ben ik goed bezig?
Twijfel, vragen, zoeken, aarzelen, wisselvalligheid, tweestrijd, vertwijfeling, woorden die als een soort norm klinken.
Heb ik in mijn blokkendoos de talenten of het vermogen om een best ambitieus idee te realiseren? Durf ik dat? Ik schreef al eens over de oorsprong van het idee in het boekje Kwaliteit in beweging (1988). Total Quality Management was in de jaren 80 een sterk gepromoot onderwerp in de Nederlandse industrie, later ook andere bedrijfstakken waaronder de bouwwereld.
De ISO kwaliteitsnorm werd geïntroduceerd, een ISO certificaat kan worden verkregen.
De kernvraag was en is: verlopen de bedrijfsprocessen beheerst en leidt dat tot een “delighted customer”? Krijgt de klant het product dat hij wil? Auditing werd ingevoerd, intern en extern geconstateerde afwijkingen in processen verbeterd. Maar wat betekent het ISO certificaat voor een bedrijf, een vlag die uitgehangen kan worden? Richt het zich alleen op structuur en processen? Is het niet vooral de cultuur van de mens en het bedrijf die de kwaliteit bepaalt.
Beide hebben hun eigen moraliteit en ethiek van denken en handelen.
Auditing voor het bedrijf en “self-auditing” voor het individu zijn de voorwaarden voor groei en ontwikkeling. Op weg naar zowel een “delighted customer” als een “delighted supplier”, een gelukte en gelukkige samenwerking.
23-05-2024