Inleiding
Als iets niet gebeurt zoals je hebt afgesproken, dan spreek je iemand er op aan. Dat klinkt logisch en lijkt eenvoudig. Als iemand gedrag laat zien dat niet door de beugel kan, dan zeg je daar wat van. We weten het, maar toch ondernemen we vaak niets. En als we het doen bereiken we vaak niet het gewenste resultaat. Kennelijk is er iets aan de hand met het aanspreekgedrag van mensen in organisaties of in de eigen omgeving. We vinden het moeilijk. Niet voor niets wordt succesvol aanspreken op gedrag gezien als het hogeschoolwerk van interactie.
Waarom aansturen op gedrag?
- Het aanspreken van elkaar is ook een belangrijk sturingsinstrument: sturingsinstrument op gewenst gedrag èn sturing op het nakomen van concrete afspraken. Goede afspraken vormen dan ook het fundament voor het aanspreken van iemand.
- Dat het aanspreken van anderen moeilijk wordt gevonden staat niet op zichzelf maar is onderdeel van een stelsel van patronen. Wat zijn de ineffectieve componenten? Als je daar inzicht in hebt kun je je eigen aanspreekgedrag verbeteren. Zo, dat beide partijen er beter van worden.
Voor wie
Onze ervaring is dat deze training het meest wordt gevraagd voor groepen van leidinggevenden en voor teams in organisaties. Succesvol aanspreken op gedrag wordt gezien als een belangrijk instrument om de beïnvloedingskracht en de samenwerking te vergroten en als sturingsinstrument voor een beter resultaat.
Voor deze training blijkt ook belangstelling van privé personen, die de leerstof voor zichzelf van groot belang vinden, dus los van hun eventuele organisatie. Als hiervoor voldoende aanvraag is organiseren wij een speciale training voor deze doelgroep, met een aantal aanpassingen in het programma.